Nawyki żywieniowe a nasze zdrowie.

Często można usłyszeć opinię, że to rodzice uczą dzieci, jak jeść i ile jeść. Jest w tym oczywiście bardzo dużo prawdy, gdyż ucząc dzieci sposoby i jakości jedzenia, przekazujemy im tę wiedzę raz na całe życie. Z jedzeniem jest tak jak z nawykiem, pewnego rodzaju przyzwyczajeniem, a nawet uzależnieniem – kiedy raz pokaże nam się sposób jego istnienia w naszym życiu, więcej się już nie zmieni. Dlatego tak ważne jest, by w szczególności dieta najmłodszych była bogata w witaminy i inne wartości, a wolna od zbędnych kalorii i tłuszczy, które odkładają się w naszych tkankach. Nastała też moda żywienia się fast foodami, co oczywiście jest nie bez znaczenia dla naszego organizmu i dla naszego żywienia w przyszłości, ponieważ one zwyczajnie uzależniają. Są dla nas atrakcyjne smakowo, dlatego tak chętnie po nie sięgamy. Spożywane raz na jakiś czas nam nie zaszkodzą, jednakże jedząc je zbyt często, narażamy się na problemy, które pojawią się dopiero w przyszłości. Żywienie naszych dzieci jest zależne od dorosłych – pamiętajmy o tym!

Co robić, by nie tyć?

Nadwaga to problem wielu ludzi. Męczą się z nim zarówno kobiety jak i mężczyźni. Coraz częściej dosięga również najmłodszych członków naszej populacji. Widzimy na ulicach otyłe dzieci, które zamiast swojskiego obiadu dostają fast foody, które dostarczają wielu niepotrzebnych i bardzo niezdrowych kalorii. Takie dzieci są cały czas głodne, czemu trudno się dziwić. Pojawia się zatem pytanie: co robić, by nie borykać się w przyszłości z otyłością? Czego unikać, by nie doświadczyć tego problemu? Warto pamiętać głównie o zdrowym, czyli aktywnym trybie życia i o odpowiednim odżywianiu się. To dwie rzeczy, których nie możemy pominąć, gdy chcemy walczyć o zdrowie, na które pracuje się przecież całe życie. Wystrzegajmy się zatem biernego spędzania czasu. Wyjście na rower czy na rolki pełną rodziną to najlepsze co można zrobić dla siebie. Jeśli nie lubimy tego rodzaju sportów, zacznijmy biegać. Jeśli chcemy spalić kalorie, a nie chcemy nudnych działań, udajmy się na fitness lub na siłownię. Poza tym wystrzegajmy się chipsów i różnych tego typu tuczących przekąsek.

Jak dbać o zdrowie?

Wielu z nas marzy o tym, by żyć zdrowo, lecz nie każdy wie, jak faktycznie zrealizować te chęci i plany. Zazwyczaj brakuje nam motywacji do podjęcia radykalnych zmian, które trzeba wprowadzić, gdy nie dba się wcale o swoje zdrowie. Podstawową sprawą jest aktywny tryb życia. Bez tego nie można mówić o trosce o własne zdrowie i samopoczucie. Nieco wysiłku jest wskazane każdemu, lecz nie każdy może wykonywać każdego typu ćwiczenia czy uprawiać sporty. Warto przed podjęciem i wyborem odpowiedniej aktywności dla siebie, zasięgnąć rady specjalisty. Może okazać się bowiem, że po prostu nie powinniśmy się przemęczać, gdyż jest to niewskazane i może okazać się problematyczne, a nie pomocne. Poza tym powinniśmy pamiętać o zbilansowanej diecie. Wystrzegajmy się tłustych, kalorycznych potraw i tego, co dodaje nam niepotrzebnych kilogramów. Warto pamiętać, że np. tłuszcz odkłada się w naszych tętnicach, co doprowadza w ostateczności do różnego rodzaju chorób. Dlatego też chcąc dbać o zdrowie, nie można działać jednostronnie.

Korzystne dla zdrowia tłuszcze

Jeżeli zależy nam na zachowaniu zdrowia, powinniśmy uwzględnić w diecie białko, węglowodany, a także tłuszcze. Nadmiar tłuszczu jest szkodliwy, powoduje nadwagę, choroby serca i układu pokarmowego, sprawia, że czujemy się ociężali. Zbyt duża ilość tłuszczu może też objawiać się trądzikiem i tłustą cerą, a także cellulitem. Jeżeli jednak spożywamy tłuszcz w odpowiedniej ilości, wówczas pomaga on nam w procesach myślowych, wpływa pozytywnie na mięśnie, kości i stawy, a także na cerę i włosy. Zdrowy, korzystny dla naszego organizmu tłuszcz znajdziemy przede wszystkim w roślinach. Oliwki, słonecznik, dynia, orzechy to najlepsze źródeł tego cennego składnika odżywczego. Natomaist spożywanie tłustego mięsa nie jest najlepszym pomysłem, gdyż tłuszcz ten odkłada się na brzuchu i biodrach. Oczywiście, spożywając tłuszcze, musimy też pamiętać, aby razem z nimi jeść węglowodany i białka. To niezwykle ważne dla zachowania harmonii w naszym organizmie. Bez równowagi nasze ciało z pewnością nie będzie funkcjonowało prawidłowo.

Warto jeść bakalie

Bakalie są smaczne i zdrowe, dlatego też warto je włączyć do swojej codziennej diety, zwłaszcza zima i wiosną, gdy brakuje świeżych owoców. Każda odmiana bakalii ma nieco inny smak i walory zdrowotne. Na przykład rodzynki są nisko kaloryczne, dobrze oddziałują na serce, okazują się bogate w magnez. Z kolei figi są bogate w magnez, potas i cynk, zaś daktyle okazują się znakomitym sposobem na zdrowa i piękną cerę. Wszystkie bakalie zawierają też mnóstwo błonnika, dzięki czemu sprzyjają lepszej przemianie materii i oczyszczeniu organizmu z toksyn. Również orzechy okazują się niezwykle cennym składnikiem diety. Zawierają i sporo węglowodanów, i białka, a także zdrowego tłuszczu. Są bogatym źródłem magnezu, potasu i błonnika. Szczególnie poleca się ej sportowcom oraz osobom pracującym intelektualnie na wysokich obrotach. Orzechy pomagają bowiem w regeneracji mięsni oraz stymulują pracę mózgu dzięki ogromnej zawartości magnezu i potasu. Jak zatem widać, są one skarbnicą zdrowia. Warto więc spożywać je jak najczęściej.

Hartowanie organizmu przed zimą

Przed zimą powinniśmy zahartować nasz organizm, aby nie był skłonny do łapania rozmaitych wirusów i bakterii. W tym celu powinniśmy w pełni lata przede wszystkim uprawiać sport na świeżym powietrzu i nie zmieniać tego nawyku nawet wtedy, gdy temperatura powietrza się obniży, zaczną padać deszcze i śniegi. Wspaniałym sposobem na hartowanie organizmu jest bieganie czy jazda na rowerze. Warto też pływać, najlepiej w chłodnym morzu, co wyjątkowo dobrze hartuje organizm. Jesienią można zaś zacząć chodzić na basen i koniecznie do sauny oraz nie przerywać tego przyzwyczajenia nawet w największe mrozy. Ponadto wyśmienitym pomysłem na hartowanie ciała okazuje się zastąpienie gorących kąpieli chłodnymi prysznicami. Ewentualnie możemy też brać naprzemienny zimny i gorący prysznic. Zabieg ten znacznie poprawia krążenie i sprawia, że w mniejszym stopniu odczuwamy zimno. Ponadto pomaga on zwalczyć uporczywy cellulit. Na pewno nasza odporność poprawi tez odpowiednia dieta, bogata w cynk i witaminę C. W jej skład powinny wejść pomidory, papryka, pietruszka, jabłka, kiwi, maliny, cytrusy.